Najbliższy Zlot
Ogólnopolski Zlot
Polskiego Klubu Espero
2012

Zlot odbędzie się w terminie
30 czerwca -1 lipiec 2012. Wszystkich serdecznie zapraszamy.

Miejscie: Ośrodek Iłki

Miejscowość: Swolszewice Małe

Czytaj więcej >>>



Najbliższy Zlot Lokalny


Szybki dostęp
FORUM DYSKUSYJNE

Losowa Fotka
Reklama

Ulter

eXtreme-fusion

of.pl

jtng

Historia Daewoo

HISTORIA DAEWOO

O ile o dziejach korea?skich koncernów motoryzacyjnych KIA i HYUNDAI można przeczytać w różnych książkach, katalogach, encyklopediach, o tyle historia produkcji samochodów DAEWOO i ich poprzedników jest prawie nieznana. Wszystko się zaczęło w 1937r. , gdy w mieście Pupyong powstała firma National Motor Co. która zaczęła montować samochody ciężarowe , prawdopodobnie z części japo?skich. W roku 1962 zmieniła ona nazwę na Saenara Motor Co. Jej program i wielkości montażu z lat 50 i 60 są nieznane. W 1965r Seanara Motor Co. została przejęta przez koncern Shinjin Industrial z miasta Pusan ( obecnie fabryka autobusów DAEWOO ). Tutaj od lat 50 montowano autobusy nieznanego pochodzenia, pó?niej też oryginalne, ameryka?skie Jeepy, a w 1962 zbudowano prototyp pierwszego korea?skiego samochodu osobowego Shinijn Shinsungo ( co to jest do FSO - która w latach 60-tych pokazała piękne prototypy Syreny Sport, Syreny Mikrobus , Warszawy 210 oraz Syreny 110 )


Daewoo Racer

W latach 1965 - 1972 Shinjin Motor Co. ( tak nazwano połączone fabryki ) montował Toyoty, ale nie można ustalić jakie i w jakich ilościach. Przełomowym momentem w dziejach Shinjin Motor Co. było utworzenie wspólnie z GM w 1972r spółki GM KOREA. Każdy z partnerów miał po 50% udziałów i już w grudniu rozpoczęto montaż Opla Rekorda, do 1977r z części niemieckich. Trochę pó?niej doszły małe ameryka?skie Chevrolety i jakieś ciężarówki. Nie znalazłem danych o wielkości tego montażu, ale można przypuszczać że skala jego była znikoma. W 1976r nazwę firmy zmieniono na Saehan Motor Co. a markę handlową z Opla na Saehan. Dopiero w 1978r na scenę wchodzi założony w 1967r DAEWOO Industrial Co., przejmując od koncernu Shinjin korea?skie 50% spółki Saehan. W tym samym czasie prasa światowa podała pierwsze informacje na temat montowni, która złożyła z części zagranicznych 68 tyś. samochodów, wprowadzając jednocześnie nowy Saehan Royale (Opel Record 1977-1982 ).


Daewoo Arcadia

Na początku lat 80-tych Saehan zmniejszył swój montaż, choć gamę rozszerzono o nowy model Saehan Maepsy na bazie Opla Kadetta C - 1973-79. Zaczęto też szukać możliwości rozwoju firmy w eksporcie. W 1981r w Grecji pojawił się nieznany Saehan Bird. Ponieważ Daewoo miało w spółce z GM dużo do powiedzenia, w1983 zmieniono nazwę na DAEWOO Motor. Trudno jest ustalić kiedy montaż przerodził się w produkcję z rodzimych części, ale przypuszczam, że nastąpiło to w 86r w momencie wprowadzenia modelu Le Mans/Racer na licencji Opla Kadetta E 1984-91. Rok pó?niej Daewoo -dzięki rozpoczęciu potężnego eksportu modelu Le Mans (pod marką Pontiac) do USA - zwiększyło swoją produkcję do 124tyś sztuk.


Daewoo Arcadia

W 1990-1997tyś Korea?czycy zaczęli myśleć o rozszerzeniu asortymentu. W latach 89-90 budowany był mało znany drogi model - Imperial3000z zamerykanizowanym i przedłużonym nadwoziem od Royale. W roku 90 przedstawiono bardzo oryginalny (jak na owe czasy) model - ESPERO. Pod koniec tego samego roku wszedł do produkcji. W 91 pojawił się Prince i jego luksusowe odmiany - SuperSalon i Brougham. W tym samym roku z taśm zaczęło zjeżdżać Tico, oraz małe samochody dostawcze Damas i Labo Dopiero w 1992 Daewoo Motor stało się naprawdę korea?skie - gdyż stan posiadania akcji przez GM zmniejszył się z 50% do 15%. Na wystawach całego świata zaczęto wystawiać ciekawe prototypy - np w 94r Nexia. W tym roku rozpoczęła się produkcja luksusowej Daewoo Arcadii (Honda Legend). Po 95 roku koncern zaczął kupwać "co się da" - Rumu?ski Olcit, nasze FSO , FS LUBLIN , czeska AVIA , austryjacki Steyr-Daimle-Puch AG , ukrai?ska fabryka Tawrii i jeszcze kilka fabryk w Chinach , Indonezji , Uzbekistanie , Filipinach, Wietnamie i Iranie. W 98 roku w koncernie trwa kryzys, który trochę spowolnił ekspansję na światowe rynki.

Power by: eXtreme-fusion 4.11 || Opracowanie graficzne by rider || Edycja i zmiany graficzne: Jabuszko
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania materiałów ze strony bez zgody autora. Š 2008 Klub Espero. @OF.Espero.KD465