HISTORIA DAEWOO
O ile o dziejach korea?skich koncernów motoryzacyjnych KIA i HYUNDAI
można przeczytać w różnych książkach, katalogach,
encyklopediach, o tyle historia produkcji samochodów DAEWOO i
ich poprzedników jest prawie nieznana. Wszystko się zaczęło w
1937r. , gdy w mieście Pupyong powstała firma National Motor
Co. która zaczęła montować samochody ciężarowe ,
prawdopodobnie z części japo?skich. W roku 1962 zmieniła ona
nazwę na Saenara Motor Co. Jej program i wielkości montażu z
lat 50 i 60 są nieznane. W 1965r Seanara Motor Co. została
przejęta przez koncern Shinjin Industrial z miasta Pusan (
obecnie fabryka autobusów DAEWOO ). Tutaj od lat 50 montowano
autobusy nieznanego pochodzenia, pó?niej też oryginalne,
ameryka?skie Jeepy, a w 1962 zbudowano prototyp pierwszego
korea?skiego samochodu osobowego Shinijn Shinsungo ( co to
jest do FSO - która w latach 60-tych pokazała piękne prototypy
Syreny Sport, Syreny Mikrobus , Warszawy 210 oraz Syreny 110 )
Daewoo Racer
W latach 1965 -
1972 Shinjin Motor Co. ( tak nazwano połączone fabryki )
montował Toyoty, ale nie można ustalić jakie i w jakich
ilościach. Przełomowym momentem w dziejach Shinjin Motor Co.
było utworzenie wspólnie z GM w 1972r spółki GM KOREA. Każdy z
partnerów miał po 50% udziałów i już w grudniu rozpoczęto
montaż Opla Rekorda, do 1977r z części niemieckich. Trochę
pó?niej doszły małe ameryka?skie Chevrolety i jakieś
ciężarówki. Nie znalazłem danych o wielkości tego montażu, ale
można przypuszczać że skala jego była znikoma. W 1976r nazwę
firmy zmieniono na Saehan Motor Co. a markę handlową z Opla na
Saehan. Dopiero w 1978r na scenę wchodzi założony w 1967r
DAEWOO Industrial Co., przejmując od koncernu Shinjin
korea?skie 50% spółki Saehan. W tym samym czasie prasa
światowa podała pierwsze informacje na temat montowni, która
złożyła z części zagranicznych 68 tyś. samochodów,
wprowadzając jednocześnie nowy Saehan Royale (Opel Record
1977-1982 ).
Daewoo Arcadia
Na początku lat
80-tych Saehan zmniejszył swój montaż, choć gamę rozszerzono o
nowy model Saehan Maepsy na bazie Opla Kadetta C - 1973-79.
Zaczęto też szukać możliwości rozwoju firmy w eksporcie. W
1981r w Grecji pojawił się nieznany Saehan Bird. Ponieważ
Daewoo miało w spółce z GM dużo do powiedzenia, w1983
zmieniono nazwę na DAEWOO Motor. Trudno jest ustalić kiedy
montaż przerodził się w produkcję z rodzimych części, ale
przypuszczam, że nastąpiło to w 86r w momencie wprowadzenia
modelu Le Mans/Racer na licencji Opla Kadetta E 1984-91. Rok
pó?niej Daewoo -dzięki rozpoczęciu potężnego eksportu modelu
Le Mans (pod marką Pontiac) do USA - zwiększyło swoją
produkcję do 124tyś sztuk.
Daewoo Arcadia
W 1990-1997tyś
Korea?czycy zaczęli myśleć o rozszerzeniu asortymentu. W
latach 89-90 budowany był mało znany drogi model -
Imperial3000z zamerykanizowanym i przedłużonym nadwoziem od
Royale. W roku 90 przedstawiono bardzo oryginalny (jak na owe
czasy) model - ESPERO. Pod
koniec tego samego roku wszedł do produkcji. W 91 pojawił się
Prince i jego luksusowe odmiany - SuperSalon i Brougham. W tym
samym roku z taśm zaczęło zjeżdżać Tico, oraz małe samochody
dostawcze Damas i Labo Dopiero w 1992 Daewoo Motor stało się
naprawdę korea?skie - gdyż stan posiadania akcji przez GM
zmniejszył się z 50% do 15%. Na wystawach całego świata
zaczęto wystawiać ciekawe prototypy - np w 94r Nexia. W tym
roku rozpoczęła się produkcja luksusowej Daewoo Arcadii (Honda
Legend). Po 95 roku koncern zaczął kupwać "co się da" -
Rumu?ski Olcit, nasze FSO , FS LUBLIN , czeska AVIA ,
austryjacki Steyr-Daimle-Puch AG , ukrai?ska fabryka Tawrii i
jeszcze kilka fabryk w Chinach , Indonezji , Uzbekistanie ,
Filipinach, Wietnamie i Iranie. W 98 roku w koncernie trwa
kryzys, który trochę spowolnił ekspansję na światowe rynki.
|