Najbliższy Zlot
Ogólnopolski Zlot
Polskiego Klubu Espero
2012

Zlot odbędzie się w terminie
30 czerwca -1 lipiec 2012. Wszystkich serdecznie zapraszamy.

Miejscie: Ośrodek Iłki

Miejscowość: Swolszewice Małe

Czytaj więcej >>>



Najbliższy Zlot Lokalny


Szybki dostęp
FORUM DYSKUSYJNE

Losowa Fotka
Reklama

Ulter

eXtreme-fusion

of.pl

jtng

Tuning optyczny :) - Podświetlane zegary - LED

Tuning optyczny :) - Podświetlane zegary - LED

Artykuł został napisany przez klubowicza HenBas


I ETAP - ZEGARY i NAWIEW

Wszystkie zastosowane diody są soczewkowe - innych nie udało mi się kupić ! Do oswietlenia zegarów wykorzystałem tzw. diody postojowe 12V

- 4 szt w miejsce naszych zwykłych 3W - to te większe. Koszt ok 35 zł/2 szt
- 1 dioda 12V 5mm w miejsce zarówki do podświetlania temperatury i wskazania zbiornika paliwa. Cena ok 3 zł/szt.

Do oświetlenia nawiewu wykorzystałem 2 diody 12V 5mm j.w. Diody postojowe mają już specjalnie przygotowaną ko?cówkę do montażu w oprawce na żarówkę. Tylko zamieniamy jedno na drugie. Diody do oświetlenia temperatury, zbiornika i nawiewu trzeba przystosować do oprawek. Ja wykorzystałem do tego celu kawałki koszulek po przewodach. Najpierw cienkie koszulki na nóżki diody (wystarczy jedną nóżkę), a następnie taką średnicę koszulki, żeby można "upchać" w oprawce tak ubraną w gacie diodę. Jeszcze sprawdzić biegunowość i już blue lights

Jeszcze o sposobie montażu : nie wyciągałem całego licznika ani nawiewu

LICZNIK

- zdemontowałem całą obudowę licznika i kolumny kierowniczej
- licznik odkreciłem i lekko wychyliłem stroną wska?ników temp. i paliwa.
- diody postojowe wymieniłem w pozycji leżącej, od tyłu licznika ( wg mojego tematu "Miałem se pomysła")
- 5 diodę wymieniłem na lekko wychylonym liczniku z rękę manipulujacą przez otwór po obudowie kolumny kierowniczej, również zakładając diodę od tyłu.

Trochę gimnastyki było, ale to ze względu na sprawdzanie biegunowości diod. Miałem włączone światła i od razu widziałem czy świeci . Przy wymontowanym liczniku byłoby łatwiej zakładać, ale trudniej sprawdzać ( przynajmniej dla mnie )

NAWIEW

-zdemontowałem tylko osłonę pod nogami pasażera (1 śrubka + kołek)
-odblokowałem cięgno sterowania (stalowa linka= podkładka blokująca + 1 śrubka trzymająca pancerz linka) - lekko podważając z przodu wychyliłem panel.
Wystarczy kilka cm aby dostać się do 2 żarówek w oprawkach w górnej części panelu.
To tyle w I - szej części opowieści

ETAP PPRZYCISKI PRZY ZEGARACH


O demontażu całej ramki z przyciskami nie napiszę, bo to nie jest trudne. Po rozłączeniu kostek przycisków ( idąc od góry) oba przecimgielne i przycisk ogrzewania szyby tylej, rozbieramy je podważając śrubokrętem zaczepy. W środku są przecudowne gumki w których osadzone są żaróweczki niczym łebek od szpilki.
Bez skrupułów wywalamy gumki z zawartością i w miejscu nitowania widocznych blaszek ( idealne otworki na nóżki diody) lutujemy diody np. 12V, 5mm blue ( sprawdzić gdzie jest +)
Ja, celem wytłumienia efektu oczojebności diod soczewkowych wkleiłem w miejscu "ikonki" niebieską folię Pycla - i to 3 warstwy !

Efekt widzicie na zdjęciach.

Awaryjnych nie ruszałem z wiadomych względów Sprawa komplikuje się przy przyciskach regulacji oświetlenia i pracy wycieraczek. Próby (nawet siłowe) rozebrania tego elementu były bezowocne. Więc sprofanowałem wytwór korea?ców polskim brzeszczotem, wycinając otwór montażowy o wym. 2,5x2 cm w miejscu osadzenia żarówki. Tą wylutowałem i zastąpiłem diodą 12V.
Powstały otworek zakleiłem wraz z wyciętą "klapką" taśmą typu "scot" i jest ok ! I tak tego nie widać. Siłowe rozebranie tych przycisków powoduje usterkę potencjometru - przerywa, więc sobie darowałem rozbiórkę.

REGULATOR USTAWIENIA ŚWIATE? MIJANIA

Ha, nawet nie śniłem, że to może świecić - ale ktoś z nowych klubowiczów zadał na ten temat pytanie, więc do roboty ! Demontaż prosty - śrubokręcik cienki i podważyć aż wyskoczy. W środku żarówkę zastąpić diodą (pamiętać gdzie jest +). W środku znajduje się element z prze?roczystego plexi, który rozprowadza światło do numerków ustawie? reflektorów. Diodę częściowo przysłoniłem ciemną taśmą przylepną. Bez tego cyferek nie było widać, bo światło błąkało się po regulatorze

Przy okazji tych prac dowiedziałem się również, że mamy podświetlaną popielniczkę z przodu

KLAPA BAGA?NIKA

Demontaż jak w innych przypadkach - jeden feler - ikona jest fabrycznie ma?nięta od wewnątrz na zielono i nawet 3 warstwy folii nie pomogły "zgasić" tej zieleni - świeci jasno-niebiesko!

III ETAP – PANEL STEROWANIA KIEROWCY

Panel kierowcy podważamy śrubokrętem, na przemian z jednego i drugiego ko?ca - opornie, ale wyjdzie ! Sam panel składa się z 3 części. Górna (popielata z przyciskami) jest mocowana na 6-ciu zaczepach. Trzeba je odczepić i mamy dostęp do klawiszy, które również są w zaczepach, ale łatwo wychodzą - tylko cieniutki śrubokręcik do podważania i już. Pod klawiszami znajdują się płytki które sterują szybami i blokadą zamka. One nie są metalowe !!!
Płytki wyciągamy i odkładamy w jedno miejsce, żeby się nie "zawieruszyły" ?eby dostać się do blaszek i płytki z diodami należy odkręcić 5 śrubek w części osadzenia klawiszów i najlepiej odczepić dolną osłonę panelu. Teraz jest dostęp do wszystkich blaszek sterujących i płytki z diodami oświetlającymi klawisze.
Płytka jest "samodzielną" częścią w panelu sterowania – nie jest przykręcana, a jej ustawienie wyznaczają tylko 2 plastykowe kołeczki. Z płytki wylutować oryginalne diody a w ich miejsce osadzić nowe – to są diody 3 mm. Płytka posiada układ oporników, więc diody nie muszą być na 12V – ja zastosowałem barwione diody niebieskie 3 mm – 3V (chyba )
Ponieważ diody również były soczewkowe zastosowałem niebieską folię Pycla w samych klawiszach, podklejając ją w miejscu "ikonki" od wewnętrznej strony klawisza – w ten sposób znacznie "wytłumiłem" światło diod.

Proponuję, tak jak już kiedyś ktoś wspominał, zrobić to wszystko w domu. Po prostu odczepić kostkę i iść z panelem do chaty, bo robota przy aucie może sko?czyć się szukaniem części, czego nikomu nie życzę

UWAGA na klawisz blokujący sterowanie szybami ! Mój przy wyjmowaniu rozleciał się i tylko dzięki "cudownym oczkom" dzieci kuzyna odnalazła się mini-sprężynka regulująca skok klawisza.
Jeszcze mała uwaga odnośnie zmiany diod w panelu kierowcy !

Po wlutowaniu diod, obciąć ich nóżki możliwie jak najkrócej. Przestrze? pomiędzy płytką a blaszkami sterującymi szybami jest niewielka i może dojść do zwarcia w instalacji panelu
Ja dodatkowo spiłowałem ko?cówki nóżek pilnikiem

IV ETAP - PRZYCISKI SZYB PASA?ERÓW

1. Drzwi przednie :

Nie obeszło się bez demontażu tapicerki drzwi, bo przycisk "siedział" mocno w swoim gniazdku i bałem sie go na siłę wyciągać. Po rozpięciu złączki przewodów można przystąpić do rozebrania przycisku. Ten składał się z 2-ch części - osobna ramka dla samego klawisza i osobna dla elementu z przewodami i płytką na której jest dioda. Płytka z diodą jest przylutowana do elementu sterujacego w 2-ch punktach. ?eby wymienić diodę należy ją odlutować w środkowej części. Potem wymiana diody ( pamiętać o +) i montaż w odwrotnej kolejności.

2. Drzwi tylne :

Demontować przyciski wraz z częścią w której są osadzone - czyli tzw. trójkąt (wystarczy lekko podważyć śrubokrętem). U mnie przyciski tylnych drzwi były trudne do rozebrania, bo ramka jest jednoczęściowa, co przy wyciaganiu "bebechów" powoduje nieznaczne osłabienie samego klawisza (uszkadzają się lekko jego wypustki). Reszta prac jak w przednich drzwiach - wylutować płytkę, następnie diodę i montaż w odwrotnej kolejności Pamiętajcie o dokładnym skróceniu i "obrobieniu" pilniczkiem nóżek diod, żeby nie robiły zwarć

Klawisz można od środka czymś podkleić pod kolor użytej diody - ja oczywiście mam tam niebieska taśmę izolacyjną Jeszcze jedna uwaga : nie szarpać wiązki przewodów złączonej z przyciskiem. Mnie ta czynność kosztowała dodatkowo 50 zł, ponieważ gdzieś na łączeniu drzwi i słupka padły sparciałe lub połamane częściowo kabelki. Delikatne obchodzenie sie z nimi zaowocuje brakiem dodatkowych kosztów

Fachowców od elektroniki przepraszam za nie elektroniczne zwroty, a reszta - mam nadzieję że chyba ujdzie ?

THE END



-----------------
HenBas

Jakieś pytania? Oto link do wątku na forum

Komentarze

Brak komentarzy.
Dodaj komentarz

Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny

Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.

Power by: eXtreme-fusion 4.11 || Opracowanie graficzne by rider || Edycja i zmiany graficzne: Jabuszko
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania materiałów ze strony bez zgody autora. Š 2008 Klub Espero. @OF.Espero.KD465